همه ما به تغذیه کودکان و نوجوانان اهمیت زیادی می دهیم، زیرا معتقدیم سلامتی آینده آنها در گرو تغذیه درست است. اما گاه آنقدر این مسأله ذهن ما را مشغول می کند که از سلامتی خود غافل می شویم. بهتر است بدانید که میانسالی نیز از مهمترین مراحل زندگی همه انسانهاست.

توصیه های حفظ سلامتی برای همه بزرگسالان

 

 

 ریتم تند زندگی کم کم به نفس نفس می افتد و رو به کندی می رود. احساس بی حالی و ناامیدی که در این سن به سراغ بسیاری از افراد می آید، با تغذیه متناسب و متعادل می تواند به حس سرزندگی تبدیل شود.

هر چهار ساعت، یک خوراکی
روزخود را با یک صبحانه مغذی شروع کنید. هر چهار یا پنج ساعت میان وعده های سبک مانند میوه، ماست و غلات بخورید. این مسأله به این سبب اهمیت دارد که با کاهش قند خون علائم خستگی، تحریک پذیری و سر درد به سراغ شما می آید. برای شام نیز غذاهای سبک و متعادل میل کنید.

انتخاب غذاهای سرشار از نشاسته و پروتئین
نشاسته تأمین کننده مقدارانرژی موردنیاز بدن است و سوخت سلول ها محسوب می شود. این ماده غذایی در محصولات غلات کامل، میوه ها و سبزیجات وجود دارد. به اندازه کافی و به طور منظم این خوراکی ها را میل کنید.پروتئین را نیز فراموش نکنید. پروتئین ها مدت طولانی به شما احساس سیری می دهند. آنها را در تمام وعده های غذایی بگنجانید، زیرا مانع از افت انرژی هنگام گرسنگی می شود.مصرف شیرینی و غذاهای چرب را به کمترین مقدار برسانید. شیرینی ها به طور موقت سطح انرژی را افزایش می دهند و چربی ها نیز هضم غذا را کند می کنند. گرچه نوشیدن قهوه در وعده صبحانه کمک می کند تا بانشاط تر شوید و خواب از سرتان بپرد؛ اما نوشیدن آن در شب به هیچ وجه توصیه نمی شود، زیرا علاوه بر اینکه زمان خواب را به تأخیر می اندازد، بر کیفیت خواب نیز تأثیر گذاشته و روز بعد نمی توانید به راحتی از رختخواب برخیزید.
روی دوستان خوب سلامتی حساب ویژه باز کنید
در بشقاب غذا جایی را برای سبزی در نظر بگیرید. خوردن مقدار زیادی سبزی با اینکه احساس سیری به شما می دهد، اما کالری کمی دارد. در نتیجه زودتر سیر می شوید و از غذا دست می کشید و به این ترتیب ذخایر کالری کمتری در بدن اندوخته می شود.
خوردن خوراکی هایی که از دانه های کامل تهیه می شوند، مانند نان گندم سبوس دار، برنج قهوه ای، بلغور و غلات کامل را در برنامه غذایی بگنجانید. این مواد منبع غنی فیبر هستند. فیبرها به آرامی هضم می شوند و این سبب می شود زودتر سیر شوید. برای اینکه مدت طولانی تری احساس سیری کنید و بین وعده های غذایی میل شدید به خوردن نداشته باشید، مقداری پروتئین نیز به بشقابتان اضافه کنید. گوشتهای کم چرب، ماکیان، ماهی، دانه های گیاهی، تخم مرغ و لبنیات سرشار از پروتئین هستند.
دشمنان سلامتی را بشناسید
مصرف خوراکی های شیرین و غذاهای چرب را به کمترین مقدار برسانید. شیرینی ها و دسرها، غذاهای سرخ شده و خوش مزه ای مانند چیپس که قرچ قروچ دلچسبی دارند در حجم کم مقدار بسیار زیادی کالری دارند.
نوشابه های شیرین نیز همین خصوصیت را دارند. اصولاً مایعات چندان موجب سیر شدن نمی شوند، اما مقدارکالری زیادی به بدن می رساند که البته به جز آنکه اندازه دور شکم افزایش یابد، خاصیت دیگری ندارند.
به گرسنگی اهمیت دهید
بشقاب غذای متعادلی را سرو کنید. گاه روی میز غذا آنقدر خوراکی های جور و واجور چیده می شود که نمی دانید چه بخورید. پیش از هر چیز بشقابی به قطر 25 سانتی متر که خیلی بزرگ نیست را انتخاب کنید. نصف آن را سبزیجات بریزید، یک چهارم را برنج، نان یا ماکارونی و یک چهارم دیگر را برای گوشت یا یک غذای پروتئینی دیگر بگذارید. یک میوه، مقداری ماست و یک لیوان آب را نیز در کنار آن میل کنید. گاه در مهمانی ها غذای زیادی به شما تعارف می شود؛ رودربایستی نکنید. هر موقع سیر شدید، دست از غذا بکشید. لازم نیست همیشه بشقابتان تمام شود.

خوراکی های ضد بیماری
بیش از 4 هزار و پانصد مطالعه نشان می دهند که خوردن روزانه 5 سهم میوه و سبزی، خطر ابتلا به سرطان را دستکم تا 20 درصد کاهش می دهد. میوه ها و سبزی همچنین دارای ویتامین ها، مواد معدنی، فیبرها و ترکیبات دیگری هستند که بدن را در مقابل بیماری های قلبی و سکته های مغزی محافظت می کند.
رژیم سرشار از میوه و سبزی همچنین به کاهش وزن و حفظ اندام ایده آل کمک می کند.
پیشگیری از پوکی استخوان
استخوان بافت زنده ای است که پیوسته در حال ساخته شدن است؛ اما از 30 تا 35 سالگی بتدریج از استحکام آن کاسته می شود. به طوری که هر سال 5/0 تا یک درصد توده استخوانی از بین می رود. در خانم ها در 5 تا 10 سال پس از یائسگی این مقدار به 2 تا 5 درصد در سال می رسد. به همین دلیل لازم است تا از دوران جوانی توده استخوانی ساخته شده، حفظ و بهترین سطح تراکم را داشته باشد. هر چه تراکم استخوانی بالاتر باشد، احتمال پوکی استخوان کمتر می شود.
کلسیم ماده ای ضروری برای حفظ سلامت استخوان ها برای همه در هر سنی است. انجام تمرینات منظم ورزشی و تغذیه متناسب به حفظ توده استخوانی کمک می کند. همچنین برای پیشگیری از پوکی استخوان لازم است تا همه افراد بزرگسال روزانه 500 میلی لیتر شیر یا دیگر فراورده های لبنی را بنوشند. از 50 سالگی به بعد نیز توصیه می شود روزانه سه سهم شیر و لبنیات و مکمل های کلسیم و ویتامین D نیز استفاده شود. ویتامین D برای جذب بهتر کلسیم لازم است. شیر به عنوان بهترین خوراکی دارای این دو ماده شناخته شده است. ماست و پنیر از نظر کلسیم منابع غنی هستند اما ویتامین D ندارند( البته به جز محصولاتی که از شیرهای غنی شده تهیه می شود).
قرار گرفتن در برابر نور خورشید، مهمترین منبع تأمین ویتامین D محسوب می شود. از نظر مواد غذایی تنها ماهی های چرب و برخی قارچ ها دارای این ویتامین هستند که مصرف آنها چندان فراگیر نیست. مصرف شیرهای غنی شده ومکمل های ویتامین D برای تأمین نیاز بدن توصیه می شود.به جز تأثیری که ویتامین D بر حفظ سلامت استخوان ها دارد، مطالعات زیادی نشان دهنده خاصیت پیشگیرانه آن در ابتلا به بیماری های مزمنی مانند دیابت نوع 1، آرتریت روماتوئید و برخی سرطان ها دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.